کشف بقایای جانور عظیم‌الجثه در اردبیل + تصاویر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بقایای یک جانور عظیم‌الجثه باستانی نادر در منطقه پولادلو قویوسی از توابع بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار کشف شد.

به گزارش خبرنگار از اردبیل؛ کریم حاجی‌زاده اظهار داشت: یکی از کارشناسان استانداری اردبیل اهل شهرستان بیله سوار زمین شناس و علاقمند به جمع‌آوری سنگ‌های قیمتی و دارای مهارت در زمینه تراش سنگ‌های قیمتی، هنگام جستجو در معدن شن و ماسه قدیمی واقع در منطقه پولادلو قویوسی از توابع بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار موفق به کشف بقایای یک جانور باستانی شده است.

کشف بقایای جانور عظیم‌الجثه باستانی نادر در اردبیل + تصاویر

وی بیان کرد: بر مبنای اطلاعات مقایسه‌ای انجام شده توسط این کارشناس زمین شناسی و برحسب سن لایه‌های زمین، تخمین زده می‌شود که لایه یافت شده حداقل 3 میلیون سال سن دارد که می‌تواند جزو نادر بقایای یک جانور عظیم‌الجثه باستانی همانند ماموت یا یک فیل باشد.

کشف بقایای جانور عظیم‌الجثه باستانی نادر در اردبیل + تصاویر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: پس از شناسایی، بلافاصله با ملاحظات حفاظتی بقایای این جانور باستانی سازماندهی و با هماهنگی مسئولان، فرماندار و مسئولان قضایی شهرستان بیله‌سوار از معدن به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان انتقال داده شد.

کشف بقایای جانور عظیم‌الجثه باستانی نادر در اردبیل + تصاویر

حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه با متخصصان زمین شناسی، ژئوفیزیک و جانورشناسی از دانشگاه‌های تهران برای بررسی‌های کارشناسی و تخصصی مبنی بر صحت و تائید این موضوع هماهنگی‌های لازم انجام شده است، گفت: بقایای عاج یافت شده در این اکتشاف، کاملا مشخص و حفظ شده و ظواهر امر نشان می‌دهد که این جانور باستانی می‌تواند سنگواره یک فیل یا ماموت باشد.

کشف بقایای جانور عظیم‌الجثه باستانی نادر در اردبیل + تصاویر

وی با اشاره به اینکه تاکنون بقایای ماموت در دو نقطه از جهان شناسایی شده است، تصریح کرد: در صورتی که ماموت‌بودن این جانور باستانی، توسط متخصصان زمین شناسی، ژئوفیزیک و دیرین جانورشناسی تشخیص داده شود، این سومین مورد خواهد بود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان