غواصی در دنیای اسرارآمیز خلیج فارس

 

غواصی در دنیای اسرارآمیز خلیج فارس

 

جزیره کیش سال‌های سال است که غواصی را به صورت حرفه ای هم در زمینه‌ی آموزشی و هم به صورت تفریحی به علاقمندان این رشته ارائه می‌دهد.

سایت‌های غواصی بسیاری در کیش فعالیت دارند که به عنوان یکی از بزرگترین دیدنیها و تفریحات این جزیره برای مسافران تور کیش به شمار میروند . امکان آموزش و همچنین امکان غواصی برای بانوان نیز در این جزیره مرجانی فراهم آمده است که از مزیت های این ورزشی تفزیحی در کیش به شمار می رود.

 

تاریخچه غواصی در کیش

جالب است بدانید سابقه غواصی در کیش به زمان خشایارشاه می‌رسد. شاه ایران برای کسب غنائم و گنج به زیر دریا‌ها سفر می‌کرد و اشیاء و جواهرات ارزشمند بازمانده از کشتی‌های غرق شده را به دست می آورد. در گذشته غواصان و صیافان ایرانی برای استخراج مروارید‌های گران قیمت به اعماق دریا سفر می‌کردندتور کیش.

به دنبال آن، غواصی به صورت کنونی از زمان قاجار و پهلوی در جزیره‌ی کیش آغاز شد؛ و آن زمان تنها به عنوان تفریحی برای اشراف زادگان و درباریان به شمار می رفت. ولی به تدریج رواج پیدا کرد و امروزه ورزش پرطرفدار بسیاری از گردشگران تور کیش است و گردشگران قادر خواهند بود با چند ساعت آموزش به عمق خلیج فارس سفر کنند.

الزامیست نکات و آموزش لازم را در زمینه‌ی غواصی از مربیان متخصص این رشته ورزشی یاد بگیرید. در هر فصلی امکان غواصی در کیش وجود دارد. تنها کافیست به جزیره کیش سفر کنید و آموزش های لازم را فرا بگیرید و از دنیایی ناشناخته بازدید کنید.

امکان غواصی نیز برای کودکان 7 الی 13 در جزیره کیش فراهم شده است. آموزش‌های لازم توسط یک متخصص به کودکان داده می شود تا به زیر آب بروند و عمق دریا و آبزیان را از نزدیک لمس کنند. در سایت‌های غواصی کیش، آبزیان خطرناک مانند کوسه وجود ندارند بنابراین هیچ خطری شما یا عزیزانتان را تهدید نمی کند.

 

سایت‌های متعددی برای غواصی در جزیره کیش در نظر گرفته شده که هر یک داستان و زیبایی خاص خودشان را دارد و در هر قسمت امکان تماشای آبزیان متفاوتی وجود دارد که از جمله می توان به بلک تیپ، باراکودا، اسکورپین، خفاش ماهی، سفره ماهی، لاک پشت‌های پوزه عقابی، پشت سبز، انواع مرجان‌ها و.... اشاره نمود.

توصیه می شود از قبل در خصوص سایت‌ها غواصی کیش اطلاعاتی کسب نمایید.

 

-سایت غواصی بیگ کورل و ژوراسیک پارک

اگر آماتور هستید و یا اولین تجربه غواصی را خواهید داشت است. بهتر است از این دو سایت غواصی را شروع کنید. چرا که عمق آن‌ها به 6 تا 8 متر می رسد و فاصله کمی تا ساحل دارد. در این محدوده مرجان‌ها، سفره ماهی ها، ریف شارکی، استون فیش، لاک پشت ها، میگوها، عنکبوت‌های دریایی و ... را خواهید دید. برای رفتن به این سایت‌های غواصی باید به ساحل سیمرغ در جزیره کیش بروید.

 

-سایت زوبیچ

این سایت نیز برای آموزش مبتدیان و کودکان در نظر گرفته شده است که عمق آن بین 4 تا 6 متر متفاوت است و در این سایت امکان بازدید مجسمه‌های دریایی و دانرد‌هایی که محل زندگی بسیاری از آبزیان است وجود دارد. برای رفتن به سایت زوبیچ باید به روبروی هتل داریوش کیش مراجعه کنید.

 

-سایت سمبارون

سایت سمبارون برای غواصان حرفه ای در نظر گرفته شده تا با هیجان و ماجراجویی بیشتری از غواصی لذت ببرند. این قسمت دارای 12 تا 16 متر عمق می باشد و در واقع یک سایت مرجانی است و چون در فاصله ی کمی از جزیره قرار گرفته بکرتر از موارد قبلی است. این سایت بین جزیره کیش و جزیره هندورابی واقع شده است و معمولا به افراد مبتدی توصیه نمی‌شود.

 

-سایت کشتی داما

کشتی داما در فاصله 33 متری جزیره‌ی کیش واقع شده است و به عنوان یکی از کشتی‌های بدشانسی است که در سال 1384 غرق شده است با وجود اینکه سال‌هاست از غرق شدن کشتی می گذرد اما هنوز علت غرق شدن آن رازی نهفته است. امروزه این کشتی به یکی از جاذبه های غواصی در کیش مبدل گشته که بر رازآلود بودن عمق دریا می‌افزاید.

این کشتی سال هاست جزئی از دریا شده و امروزه محل زیست بسیاری از آبزیان نظیر خفاش ماهی، باراکودا، سنگیر، سرخو و اژدر است. غواصی در کشتی داما مستلزم فراگیری در سطح تخصصی می باشد.

 

-سایت کشتی یونانی

کشتی یونانی نیز همانند کشتی داما، خوش شانس نبوده و در گذشته‌های بسیار دور غرق شده است و امروز به مکانی جهت پاسخگویی به ذهن کنجکاو گردشگران و غواصان مبدل گشته است. غواصی در کشتی یونانی سخت و پیچیده نیست و در سطوح مبتدی نیز با تجهیزات کم امکان غواصی وجود دارد، اما به دلیل اینکه پروانه کشتی در  عمق 8 متری است نیاز به تخصص و تجهیزات بیشتری دارید.

 

-سایت ساترن کرک

یکی از تخصص طلب‌ترین سایت‌های غواصی در کیش سایت ساترن کرک است که در جنوب جزیره و در یک شکاف در عمق 22 متری دریا قرار گرفته است. اگر مبتدی هستید این سایت توصیه نمی شود. احتمال دیدن کوسه ماهی و باراکودا نیز در این سایت وجود دارد. همچنین به دلیل وجود جریان آب در این سایت، غواصی کمی دشوارتر خواهد بود.

 

چرا کیش برای توریست ها جذاب است؟

 

جزیره کیش یکی از مقاصد پرطرفدار برای مسافرین و علاقمندان به گردشگری است . طبق آمار بیشترین مسافرین داخلی مربوط به تور مشهد و تور کیش میشوند . جزیره زیبای کیش دارای 90 کیلومتر وسعت می باشد و از جذابترین و زیباترین جزایر خلیج فارس به شمار می رود که در قدیم، با نام «قیس» معروف بوده است.

 

با کمی مطالعه کتب تاریخی متوجه خواهید شد که جزیره کیش از زمان هخامنشیان جزء خاک ایران و تحت تسلط آن بوده است. در سال 1349 شمسی هیئتی متشکل از کارشناسان ایرانی و آمریکایی وارد این جزیره شدند و از آن بازدید نمودند و بعد از آن جزیره کیش به عنوان یک مرکز گردشگری بین المللی برگزیده شد. کیش برای افرادی که علاقه مند به هیجان و ماجراجویی هستند گزینه بسیار مناسبی خواهد بود که این فرصت را خواهند داشت تا از امکانات کامل و به روز ورزشی و تفریحی جزیره لذت ببرند.

پوشش گیاهی، سواحل مرجانی و آثار بجا مانده از سال های دور برخی از ویژگیهایی است که همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

در ادامه با سه جاذبه ی گردشگری کیش که بسیار پرطرفدار می باشند، آشنا خواهید شد.

 

شهر زیرزمینی کیش

 

این دیدنی جذاب کیش دارای قدمت 2500 ساله است که به عنوان یکی از اماکن تاریخی این جزیره به شمار می رود. این قنات قدیمی در واقع، متشکل از مسیرهای زیرزمینی است که جریان آب توسط ایرانیان حفر شده است. در واقع هنر ساخت قنات در انحصار ایرانیان بوده است. بعضی قنات های ایران نیز از قدمت 6000 ساله برخوردار هستند.

سقف مرجانی این قنات یکی از ویژگی هایی است که این قنات را از سایر قنات ها متمایز می کند. شهر زیرزمینی کاریز کیش در عمق 14 متری زمین، طول مسیر 15 کیلومتری قرار گرفته است. از ابزار ساده ای مانند تیشه و کلنگ در کندن این قنات استفاده شده است که هنوز آثار آن بر دیواره های کاریز قابل مشاهده می باشد.

 

کشتی یونانی کیش

در حوالی روستای باغوی کیش کشتی یونانی در سال 1345 به گل نشسته است. خدمه کشتی یونانی پس از چند روز مجبور شدند بار آن را که محموله نفتی بود تخلیه کنند و خود نیز از آن خارج شوند. پس از تلاش شبانه روزی هشتاد روزه توسط یدک کش هلندی عملیات نجات این کشتی با شکست رو به رو شد و کشتی یونانی برای همیشه در سواحل کیش باقی ماند.

گفته می شود وقتی تلاشها برای نجات کشتی بی نتیجه ماند، یونانی ها کشتی را به آتش کشیدند تا کسی از اسرار آن با خبر نشود.

برخی هوای مه آلود را دلیلی بر گل نشستن این کشتی می دانند و چون هیچ فانوس دریایی در سواحل جزیره کیش وجود نداشت، ناخدای کشتی در پیدا کردن مسیر با مشکل رو به رو شده است.توصیه می شود تماشای غروب را در کنار این کشتی از دست ندهید. اگر هم برای تعطیلات نوروزی خود به دنبال مقصدی برای سفر میگردید پیشنهاد میکنیم تور کیش نوروز را از دست ندهید .

 

جزیره هندورابی

این جزیره حدود 23 کیلومتر مربع وسعت دارد و بین جزیره کیش و لاوان واقع شده است. جزیره هندورابی نیز در فاصله ی 28 کیلومتری از کیش واقع شده است. با قایق می توان به این جزیره دسترسی داشت. جزیره هندورابی دارای ساحلی ماسه ای است که صخره های عظیم در آن به چشم می خورد. ویرانه هایی که در این جزیره مشاهده می شود در واقع بقایای به جا مانده از پرتغالی هاست که بر این جزیره تسلط داشته اند.

گردشگرانی که علاقه مند به سپری کردن اوقات خود در آرامش و به دور از هیاهوی هستند، جزیره هندورابی بهترین گزینه خواهد بود.

با ورود به این جزیره احساس خواهید کرد که وارد یک مکان ناشناخته ای شده اید که کنجکاو برای کشف قسمت های مختلف آن هستید. قطعا محیط بکر و زیبای هندورابی شما را محو جذابیت های خود خواهد کرد. امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی در چند سال اخیر در این جزیره برای گردشگران فراهم شده است. قایق موتوری، ماهیگیری و غواصی، تماشای تخم گذاری لاک پشت ها در زمستان از جذابیت های این جزیره به شمار می رود.